متأسفانه یکی از آفت‌های فضای سیاسی جامعه‌ی کنونی ما آن است که افراد مختلف با گرایش‌های سیاسی گوناگون در جهت نفی رقیب خویش اقدام به شایعه سازی و اتهام‌پراکنی‌هایی می‌کنند که هیچ‌گاه در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است! گویا در این بازار سیاه کالایی کم‌ارزش‌تر از آبروی افراد یافت نمی‌شود! جریان‌های سیاسی در سخنرانی‌های خود یا از طریق سایت‌های اینترنتی و نشریات خویش انواع و اقسام اتهام‌های اثبات نشده را نثار رقیب سیاسی خویش می‌کنند. متأسفانه در انتخابات ریاست جمهوری دهم دامنه‌ی این هتک حیثیت‌ها به رسانه‌ی ملی نیز کشیده شد!

اکنون که قوه‌ی قضاییه در آستانه‌ی مرحله‌ی جدیدی از حیات خویش است، انتظار می‌رود فکری اساسی برای مقابله‌ی قضایی با برهم زنندگان امنیت حیثیتی افراد صورت گیرد. به گونه‌ای که هیچ کس جرأت بازی کردن با آبروی دیگران را نداشته و هر کس مطمئن باشد در صورت ارتکاب چنین عملی با فاصله‌ی اندکی از ارتکاب جرم به قوه‌ی قضاییه احضار خواهد شد. 

مقام معظم رهبری در هفتم تیر ماه 1386 در دیدار با مسئولان قوه‌ی قضاییه بر لزوم تحقق این مهم تأکید کردند. ایشان در این باره فرمودند:

«در جامعه‏‌ى اسلامى، حیثیت افراد نباید مورد تلاعب دست افرادى قرار بگیرد که هیچ احساس مسئولیتى نمی‌کنند. دستگاه‌ها باید برخورد کنند. آبروى افراد را بردن، اتهام به افراد وارد کردن، اشخاص را بدون دلیل - از مسئول و غیرمسئول - زیر سئوال بردن، درباره‏ى آنها شایعه ایجاد کردن، چیزى است بر خلاف احکام اسلامى؛ بر خلاف شرع اسلامى است؛ بر خلاف رویه‏ى اسلامى است. فرض بفرمائید به یک نفر تهمت سوءاستفاده‏ى مالى بزنند، که تا او بیاید ثابت بکند چنین چیزى نبوده، زمان زیادى صرف خواهد شد. این چیزها؛ امنیت حیثیتى در جامعه‏ى اسلامى، امنیت آبرویى، مسأله‏ى مهمى است و باید به آن توجه بشود. قوه‏ى قضائیه در این زمینه و در استقرار این امنیت نقش دارد. در همه جا نقش قوه‏ى قضائیه این است که با متخلف، برابر قانون برخورد کند. کسى که تخلف کرد، بر حسب قانون، متخلف سر جاى خود نشانده شود، که اینها همه در ساخت نظام اسلامى و در زندگى صحیح و در رسیدن به اهداف جمهورى اسلامى نقش‌هاى بسیار مهمى دارند.»

شاید اگر همان زمان به این توصیه‌‌ی مهم رهبری توجه می‌شد و راهکارهایی عملی برای تحقق امنیت حیثیتی افراد اتخاذ می‌گردید امروز شاهد این حجم از بی‌تقوایی سیاسی در جامعه‌ی خویش نبودیم. به هر حال امیدواریم قوه‌ی قضاییه در دوره‌ی جدید فعالیت خود به این مهم توجه کرده و گام‌های بلندی را در این راستا بردارد. ان‌شاءالله.

 

بازتاب: -----------------------------------------------

انتشار این مقاله در روزنامه جمهوری اسلامی

انتشار این مقاله در سایت آینده