* لطفاً خودتان را برای همشهریان عزیز معرفی کنید ؟

اینجانب محمد خرسند، فرزند رمضان، و در سال 1346 در شهرستان کازرون متولد شدم.

 

* میزان تحصیلات شما تا چه حد است ؟

تحصیلات بنده در علوم حوزوی، اتمام دوره سطح  و 8 سال حضور در دروس خارج حوزه علمیه قم است و تحصیلات کلاسیک من نیز تا سال اول دبیرستان بوده است.

 

* تحصیلات خود را در کجا گذرانده‌اید؟

تحصیلات دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در دبستان بازیار، مدرسه راهنمایی حکیم و  دبیرستان شهید مطهری از شهرستان کازرون گذراندم و پس از آن به واسطه‌ی علاقه‌ای که از کودکی به روحانیت داشتم در مهرماه سال 1364 وارد حوزه علمیه کازرون شدم.

* اساتید مهم شما چه کسانی بودند؟

دروس سطح را در حوزه علمیه کازرون از محضر حضرات آیات ایمانی و بنیادی و حضرات حجج اسلام والمسلمین حمیدی، کرمانی و هدایتی استفاده کردم و بعد از عزیمت به قم درس کفایه را نزد حضرات حجج الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی و مرحوم فاضل هرندی خواندم و در مقطع درس خارج از محضر حضرت آیات عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و نوری همدانی و حضرت آیت الله حاج شیخ محسن فقیهی کسب فیض نموده‌ام.

 

* آیا در جنگ تحمیلی نیز حضور داشتید؟ چه مدت و در چه عملیات‌هایی؟

بله بنده از سال 1362 در حالی که در کلاس اول دبیرستان مشغول به تحصیل بودم به جبهه اعزام شدم، یعنی در 16 سالگی و تا پایان جنگ به صورت متناوب در جبهه حضور داشتم، 3 مرتبه مجروح شدم و دارای20% جانبازی می‌باشم، با بسیاری از شهدای عزیز هم‌سنگر و هم‌رزم بوده‌ام. در عملیات‌های والفجر 8 ، بدر، کربلای 4 و 5 در گردان‌های فجر و یگان دریایی لشکر المهدی حضور داشته‌ام که جمع مدت حضور بنده در جبهه نزدیک به دو سال می‌باشد.

 

* از بزرگان حوزه علمیه قم با چه کسانی ارتباط دارید؟

با بسیاری از بزرگان و مراجع عظام تقلید و اساتید بزرگوار و بعضی از اعضای محترم جامعه مدرسین ارتباط نزدیک داشته‌ام و برای پذیرش مسئولیت امامت جمعه کازرون با بعضی از مراجع معظم تقلید بویژه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی و بعضی دیگر از بزرگان قم و حوزه و بعضی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشورت نموده و پس از نظر و مشورت با این بزرگان این مسئولیت را پذیرفتم.

 

* فعالیتهای شما بیشتر در چه زمینه هایی بوده است؟

بنده در زمینه‌های گوناگون فعالیت داشته‌ام ولی بیشتر فعالیت‌های بنده در زمینه مسایل فرهنگی و قرآنی و سیاسی، اجتماعی بوده است.

 

* برخی عضویت شما در شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی را با مسئولیت امامت  جمعه‌که لازمه آن برخورد پدرانه با همه‌ افراد، از همه گروههاست، سازگار نمی‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟

این مسئله به روحیات فردی اشخاص باز می‌گردد، البته بنده جریان مؤتلفه اسلامی را بیشتر یک جریان فکری و فرهنگی و اعتقادی برخاسته از تفکر اصیل روحانیت و به ویژه حضرت امام می‌دانم و ماهیت مؤتلفه را با ماهیت گروههای دیگر متفاوت می‌دانم، به علاوه اینکه بنده رابط مؤتلفه با حوزه و مراجع بوده‌ام و اگر تشخیص می‌دادم این‌کار با موازین شرعی و دینی تضاد دارد قطعاً وارد این عرصه نمی‌شدم. ضمن اینکه انسان می‌تواند در یک تشکیلات سیاسی حضور داشته باشد اما فراجناحی بیاندیشد. به اعتقاد بنده امام جمعه چون می‌خواهد در یک منطقه محور باشد و وظیفه سازماندهی و هدایت مردم به عهده اوست، اگر دارای روحیه تشکیلاتی باشد، در انجام وظایف محوله موفق‌تر است و البته آن‌چه که در امام جمعه از همه شرایط مهم‌تر است بحث عدالت امام جمعه است که این باعث می‌شود منافع مردم را فدای هیچ کار دیگری ننماید ولو این که در یک تشکیلات سیاسی هم سابقه داشته باشد به علاوه این‌که امام جمعه در منطقه مسئولیت خود نباید وارد دسته‌بندی‌های سیاسی بشود و بنده هم بنا ندارم که در حوزه جغرافیایی مسئولیتم وارد دسته و یا گروه خاصی بشوم و قصد دارم از نظریات و مشورت همه افراد و گروهها و جریانهای سیاسی سالم و معتقد به نظام استفاده نمایم و نکته آخر اینکه سوابق بنده به ویژه در شهرستان کازرون بیشتر فرهنگی بوده است.

 

* با توجه به موقعیت‌های بهتری که برای حضرتعالی در قم و تهران وجود داشت چرا این مسئولیت را در شهرستان کازرون پذیرفتید؟

بنده فردی وظیفه‌گرا و دنبال انجام تکلیف شرعی هستم و هیچ‌گاه دنبال کسب موقعیتهای فردی برای خودم نبوده‌ام و انشاءا... در آینده هم نخواهم بود، امروز تکلیف احساس نموده‌ام که باید در سنگر امامت جمعه کازرون خدمت نمایم و این را هم یک توفیق الهی و آزمایش الهی می‌دانم و نیازمند دعای خیر همه همشهریان عزیز هستم و موفقیت افراد هم دست خداوند است.

 

* از نظر شما مهم‌ترین مشکل شهرستان کازرون چیست؟

بهتر است بگوییم مهم‌ترین نیاز‌های کازرون چه می‌باشد. کازرون علی‌رغم پیشرفت‌های فراوانی که بعد از انقلاب اسلامی داشته، هنوز هم کمبودهای زیادی دارد که احتیاج به کار فرهنگی و همت همه مردم و مسئولین پرتلاش شهرستان دارد که امیدوارم بنده نیز بتوانم قدمی خالصانه در این راه بردارم، ما باید در این سالی که به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده خودباوری و عقل و خرد جمعی را بر کارهای فردی و زمزمه‌های تفرقه افکنانه غالب نماییم در آن صورت مشکلات هم به آسانی حل خواهد گردید .

 

* چه راه‌کارهایی برای حل این مشکلات دارید؟

علاوه بر اتحاد ملی و انسجام اسلامی باید از ظرفیت‌های خوبی که در شهرستان وجود دارد و از نیروهای کازرونی که در سراسر کشور حضور کمی و کیفی خوبی دارند استفاده نمود و سند چشم انداز 20 ساله شهرستان را ترسیم و در مسیر برنامه حرکت کرد و از دچار شدن به روزمرگی و اختلاف و تفرقه به هر شکلی پرهیز نمود و نیز خودباوری را بین اقشار مختلف مردم تقویت کرد و از نیروهای جوان و کارآمد در عرصه‌های گوناگون استفاده نمود.

 

* چه برنامه‌هایی برای ارتقای سطح فرهنگ دینی شهرستان اندیشیده‌اید؟

بنده در نظر دارم انشاءا... با کمک نیروهای خوش فکر نقشه‌ جامع فرهنگی، اجتماعی و امنیتی برای شهرستان طراحی و تهیه شود و همه این برنامه‌ها باید با محوریت مسجد و قرآن باشد و از دچار شدن به روزمرگی و انجام فعالیت‌های سطحی کم بازده به عنوان کار فرهنگی، باید پرهیز نمود نسلی که انقلاب را به وجود آوردند محصول جلسات تفسیر و اصول اعتقادی بودند اما امروز برای جوانان عزیز و نسل سوم انقلاب در خصوص انتقال پیام قرآن و این‌که اسلام برای اداره جامعه و حل معضلات جامعه برنامه دارد، چه کرده‌ایم؟ بنابراین اولویت اول بنده ارتقاء سطح فرهنگ دینی و روحیه ایمانی و خودباوری است.

 

* شما در منصب امامت جمعه نقش ناظر بر مدیریت سیاسی و مسئولان شهرستان را ایفا خواهید کرد یا نقش مدافع آن‌ها را؟

نقش امام جمعه بیشتر یک نقش نظارتی است و البته اگر ببینیم مسئولی در انجام وظیفه با روحیه جهادی کار می‌کند و خودش را وقف خدمت به مردم کرده است؛ خب وظیفه می‌دانم از او حمایت نمایم و در مقابل اگر ببینم مسئولی در انجام وظیفه دچار کوتاهی خدمت شده و دچار روزمرگی شده است در تذکر به او و مقام مافوقش و برخورد با او تردید نخواهم کرد و این را وظیفه شرعی خود می‌دانم و بنده به صراحت میگویم که چک سفید امضا به هیچ کس نخواهم داد ولی دست خادمان واقعی به مردم را هم اگر لازم باشد می‌بوسم.

 

* شما برای استفاده از پتانسیل روحانیت در جهت دفاع از دین و نظام اسلامی و تبلیغ ارزش‌ها چه تصمیماتی دارید؟

روحانیت شهرستان در گذشته خدمات بسیار ارزشمندی را به اسلام و مردم ارایه نموده و شهدای عزیزی را نیز تقدیم نموده است و جمع روحانیون شهرستان چه کسانی که در شهر و دیار خود هستند و چه کسانی که در قم و یا مراکز حوزوی دیگر هستند پتانسیل قوی دارند که باید با برنامه‌ریزی از آن‌ها استفاده نمود و حتی المقدور زمینه مهاجرت آن‌ها به شهرستان و استفاده از آن‌ها و پتانسیل آن‌ها در ایام تبلیغی فراهم گردد.روحانیت در مساجد و فعالیت‌های فرهنگی باید نقش اول را داشته باشند و نهادهای فرهنگی باید ارتباط خود را با روحانیت تقویت نمایند و توجه ویژه به حوزه علمیه شهرستان و مدیریت این حوزه که یکی از وظایف سنگین و اصلی امام جمعه می‌باشد.

 

* به نظر حضرتعالی بهترین نقشی که آیت اله بنیادی می‌توانند از این به بعد در شهرستان بر عهده داشته باشند، چیست؟

ایشان از سرمایه‌های علمی و معنوی شهرستان هستند و هرگونه که خودشان صلاح بدانند ما در خدمت ایشان هستیم به علاوه اینکه ایشان حق استادی بر ما دارند. بنابراین ما در آینده از تجربیات و رهنمودهای ایشان و همچنین امام جمعه اول شهرستان حضرت آیت اله ایمانی که ایشان نیز خدمات جاودان و ارزشمندی از خودشان به جا گذاشته‌اند استفاده خواهیم نمود.

 

* یکی از مسایلی که در موفقت و عدم موفقیت امام جمعه تأثیرگذار است حلقه‌ مشاوران فرهنگی و سیاسی وی اعم از روحانیون و افراد عادی است. شما برای این مسأله چه فکری کرده‌اید؟

بنده در نظر دارم با تمام نخبه‌های متعهد کازرون خارج از سلیقه‌های سیاسی و صنفی برنامه مشورتی و حتی بالاتر یعنی بکارگیری آن‌ها و استفاده از استعدادهای آن‌ها برای ساختن شهری در خور مردم متدین کازرون داشته باشم و در همین مصاحبه از همه آنها استمداد می‌طلبم. البته این را هم می‌دانید که امکانات امام جمعه هم محدودیت‌های زیادی دارد ولی در هر حال بنده در خدمت همه عزیزان هستم.

 

* یکی از عوامل موفقیت امام جمعه ارتباط مستمر و عاطفی با جوانان شهرستان است شما برای این مسأله چه برنامه‌ای دارید؟

بنده بنا دارم از ظرفیت جوانان عزیز در حد مقدور استفاده نماییم، به ویژه در زمینه تشکیل شورای مشورتی جوانان و استفاده از استعدادهای جوانان در رشته‌های تخصصی خودشان و حضور بیشتر در دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز تجمع جوانان و حتی در میادین ورزشی و در بین جوانان از برنامه‌های آینده بنده خواهد بود انشاء ا...

 

* برای استقبال بیشتر همشهریان از مراسم نماز جمعه چه برنامه‌هایی دارید؟

البته همان‌طور که در سئوال‌های قبلی عرض نمودم تلاش اصلی بنده تقویت و ارتقاء سطح فرهنگ دینی و باورهای اعتقادی مردم به ویژه جوانان عزیز می‌باشد که بالطبع یکی از ثمرات و میوه‌های این‌کار تقویت نماز جمعه و مساجد است و این احتیاج به کار فکری و مجاهدت خالصانه دارد. نماز جمعه از دستاوردهای انقلاب اسلامی و پایگاه تقویت نظام و بلندگوی نظام می‌باشد باید موانع و مشکلات را شناسایی و در رفع آنها اقدام عاجل بشود، نماز جمعه و مساجد باید پایگاه بسیاری از فعالیتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مردمی باشد باید احساس نیاز به این پایگاه را به وجود آورد و تقویت نمود.

 

* ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، برای شما آرزوی موفقیت در انجام این مسئولیت را داریم.

بنده نیز از ماهنامه وزین شهرسبز که فرصت این گفتگو و مصاحبه را فراهم آوردند تشکر می‌کنم. البته بنده به نقش مطبوعات در جامعه بسیار معتقد هستم و در این زمینه حرف‌هایی دارم که در زمان مناسبی در جمع نشریات شهرستان بیان خواهم کرد.