توضیح: سعید رضوی فقیه در قسمت سوم از سلسله مقالات خود با عنوان «نقد گفتمان مصباح» نوشت:

 

کتاب "گفتمان مصباح" گزارشی است از زندگانی و مواضع علمی و سیاسی آیت الله مصباح یزدی. این کتاب را آقای رضا صنعتی پدید آورده و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تابستان 1387 برای نخستین بار چاپ و منتشرکرده است.

تلاش نویسنده - به اظهار نظر خود- آن بوده است که به روایت‌گری و مستندسازی وقایع اکتفا کند، هر چند - به اعتراف خود نویسنده- وی گاهی نیز در متن یا پاورقی به داوری و بیان نظرات خود پرداخته است.

 بنابر این انتشار کتاب حجیم و پر صفحه‌ای به نام "گفتمان مصباح" که به اقتضای مؤسسه ناشر قطعاً در آن ملاحظات و وسواس و دقت لازم درباره‌ی انتساب آراء و نظریات به آیت الله مصباح رعایت شده و حتی از آن فراتر صبغه‌ی هواخواهی و جانبداری نیز به خود گرفته است کار منتقد اندیشه‌های آقای مصباح یزدی را بسیار آسان می‌کند. هم از آن حیث که انتساب اظهارات و نظریات به آقای مصباح مورد چون و چرای ایشان یا شاگردان و هوادارانشان نخواهد بود و هم از آن حیث که مجموعه‌ای پراکنده از اظهارات آقای مصباح که جمع‌آوری‌شان از خلال کثیری از جزوات وکتابچه‌ها و مطبوعات بسیار سخت و وقت‌گیر است در این کتاب گرد آمده و در دسترس خواننده قرار گرفته است. بر این مزیت البته باید افزود انضمام کثیری از نقدهای منتقدان را به جناب آقای مصباح که در روزنامه ها و مجلات مختلف در دوران هشت ساله اصلاحات انتشار یافته است.

 اما با این همه این کتاب ارزشمند خالی از نقص و اشکال نیست. اول آنکه بیش از ربع حجم کتاب به مرور زندگانی علمی و سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی و نیز حساسیت‌های ایشان به اندیشه‌های مرحوم دکتر شریعتی اختصاص یافته که سراسر رنگ و بوی جانب‌دارانه دارد و با سلوک محققانه بیگانه است. با این همه این بخش‌ها این حسن را هم دارد که برخی مندرجات آن، بی‌انکار آقای مصباح و علاقمندانشان می‌تواند مورد استناد قرار گیرد.

 نقص دیگر کتاب آن است که در جمع‌آوری اظهارات و نظریات جناب آقای مصباح علی حسب ظاهر گزینشی رفتار شده و همه‌ی آنچه را که ایشان در باب مسأله‌ای از مسائل گفته‌اند در کتاب ذکر نشده است و بالاخره اشکال سوم آن است که در برخی صفحات و بخش‌های کتاب بیش از گفتمان آیت الله مصباح به گفتمان منتقدان ایشان پرداخته شده و با درج گزینش شده‌ی مقالات و سخنرانی‌های برخی منتقدان درباره آنان و نظریات و نقدهایشان داوری و پیش‌داوری صورت گرفته است.

 با این همه می‌توان بنیاد نقد جامع و تفصیلی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله مصباح یزدی را همین کتاب قرار داد و در صورت لزوم به اظهارات ایشان که در آثار و منشورات دیگری که مورد تأییدشان باشد رجوع کرد...