تعیین سیاست‌های هسته‌ای ایران چه در گذشته و چه امروز تنها در محدوده‌ی اختیارات دولت نبوده است بلکه این سیاست‌ها با نظارت مقام معظم رهبری اعمال می‌شده است.

بهتر است به برخی از سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ی سیاست‌های دیروز و امروز هسته‌ای کشورمان اشاره‌ای داشته باشیم. در تاریخ 11 آبان ماه 1382 یعنی زمانی که از یک سو برخی جریان‌های سیاسی، سیاست‌های هسته‌ای ایران را سیاست‌هایی بر پایه‌ی تسلیم در برابر زورگویان بین المللی ارزیابی می‌کردند و برخی دیگر از جریان‌های سیاسی نیز واقعاً خواستار تسلیم در برابر این زورگویی‌ها بودند، حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنان مهمی فرمودند:

«به نظر بنده هر دو نوع نظریه‏اى که درباره مذاکراتِ انجام گرفته وجود دارد، غیر منطبقِ با واقع است. یک طرز فکر این است که افراد مؤمن و غیور ما تصوّر مى‏کنند دولت تسلیم شد، که باید گفت این‏طور نیست و هیچ تسلیمى تا این‏جا وجود نداشته است. این یک حرکت سیاسى و کار دیپلماسى است. طرز فکر دیگر که در نقطه مقابلِ طرز فکر اوّلى است، این است که عدّه‏اى خیال مى‏کنند دیگر نباید معطّل کرد و هرچه آنها مى‏‌خواستند باید داد تا مبادا بهانه‏گیرى کنند! این هم درست نیست و دستپاچه شدن است. از طرف دیگر، این تفکّر هم که عدّه‏‌اى از دشمنان جمهورى اسلامى دارند و خیال مى‏کنند که دیگر قلّاب در دهان جمهورى اسلامى گیر کرده و چاره‏اى ندارد، درست نیست؛ نخیر، این طرز فکر هم خوش خیالى و خیال خام است. ما در هر جا حرکتى کرده باشیم که به نقطه‏اى برسد که به منافع جمهورى اسلامى خدشه و تردید وارد شود، همان‏جا آن حرکت را بدون هیچ تردیدى قطع مى‏کنیم...

تعیین سیاست‌های هسته‌ای ایران چه در گذشته و چه امروز تنها در محدوده‌ی اختیارات دولت نبوده است بلکه این سیاست‌ها با نظارت مقام معظم رهبری اعمال می‌شده است.

 


بهتر است به برخی از سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ی سیاست‌های دیروز و امروز هسته‌ای کشورمان اشاره‌ای داشته باشیم. در تاریخ 11 آبان ماه 1382 یعنی زمانی که از یک سو برخی جریان‌های سیاسی، سیاست‌های هسته‌ای ایران را سیاست‌هایی بر پایه‌ی تسلیم در برابر زورگویان بین المللی ارزیابی می‌کردند و برخی دیگر از جریان‌های سیاسی نیز واقعاً خواستار تسلیم در برابر این زورگویی‌ها بودند، حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنان مهمی فرمودند:

«به نظر بنده هر دو نوع نظریه‏اى که درباره مذاکراتِ انجام گرفته وجود دارد، غیر منطبقِ با واقع است. یک طرز فکر این است که افراد مؤمن و غیور ما تصوّر مى‏کنند دولت تسلیم شد، که باید گفت این‏طور نیست و هیچ تسلیمى تا این‏جا وجود نداشته است. این یک حرکت سیاسى و کار دیپلماسى است. طرز فکر دیگر که در نقطه مقابلِ طرز فکر اوّلى است، این است که عدّه‏اى خیال مى‏کنند دیگر نباید معطّل کرد و هرچه آنها مى‏‌خواستند باید داد تا مبادا بهانه‏گیرى کنند! این هم درست نیست و دستپاچه شدن است. از طرف دیگر، این تفکّر هم که عدّه‏‌اى از دشمنان جمهورى اسلامى دارند و خیال مى‏کنند که دیگر قلّاب در دهان جمهورى اسلامى گیر کرده و چاره‏اى ندارد، درست نیست؛ نخیر، این طرز فکر هم خوش خیالى و خیال خام است. ما در هر جا حرکتى کرده باشیم که به نقطه‏اى برسد که به منافع جمهورى اسلامى خدشه و تردید وارد شود، همان‏جا آن حرکت را بدون هیچ تردیدى قطع مى‏کنیم. بنابراین ما راه‏هاى مسالمت‏آمیز و همراه با عزّت جمهورى اسلامى را براى حفظ کشور و این دستاورد طى مى‏کنیم، که خطّ قرمزش این است که بخواهند در امور داخلى ما دخالت کنند. اگر بخواهند بگویند "ما مى‏خواهیم اطمینان پیدا کنیم" ما حرفى نداریم و همین کارى که تا الان اتّفاق افتاده است، بعد از این هم همین کار در حدّى انجام خواهد گرفت. البته تصمیم‏گیرىِ نهایى، طبق قانون بر عهده مجلس شوراى اسلامى است و بعد هم شوراى نگهبان که بایستى آن را با شرع و قانون بسنجد. تاکنون دولت هیچ تصمیمى نگرفته و نمى‏تواند هم بگیرد؛ الآن مسئولان محترم، کارِ مقدّماتى انجام داده‏اند. آنچه که تاکنون مسئولان محترم - چه آقاى دکتر روحانى و چه آقاى رئیس جمهور و مسئولان دیگر - حقیقتاً زحمت کشیدند، این است که با دقّت و ملاحظه جوانب، کار کرده‏اند و حواسشان جمع است که کارى برخلاف مبانى و اصول انجام نگیرد. بنده هم مطّلع هستم و هرجا احساس کنم که برخلاف ضوابط، اهداف و عزّت ملى و جهت‏گیرىِ نظام اسلامى کارى انجام مى‏گیرد، مطمئنّاً نخواهم گذاشت و جلوش را مى‏گیرم. البته تاکنون چنین مسأله‏اى پیش نیامده و به فضل الهى امیدواریم بعد از این هم بتوانند با همه جهات، این کار را پیش ببرند.»

تأیید سیاست‌های هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری تا پایان فعالیت دولت هشتم ادامه داشت. زمانی هم که نظام به این نتیجه رسید که تعلیق‌های داوطلبانه‌ی خود را که به هدف اعتمادسازی صورت گرفته بود بردارد مقام معظم رهبری تأکید داشتند که این اقدام در همان دولتی انجام شود که تعلیق در زمان آن صورت گرفته است. و دولت هشتم نیز در اواخر فعالیت خود بر اساس سیاست‌ نظام و سخنان مقام معظم رهبری تعلیق را برطرف کرد.

در این مدت مسئولان نظام خصوصاً حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) تلاش بسیار زیادی را در جهت دفاع از حقوق ملت ایران و مدیریت پرونده‌ی هسته‌ای زیر نظر مقام معظم رهبری انجام دادند تا حدی که حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط رییس جمهور جدید (دکتر احمدی نژاد) در دیدار با اعضاى این شورا در تاریخ 24 مرداد ماه 1384 درباره عملکرد دکتر حسن روحانى در مسئولیت دبیرى شوراى عالى امنیت ملى فرمودند:

 «آقاى روحانى از مدیران کارآمد، فعال و دلسوز نظام است و ایشان در شانزده سال گذشته یک مدیریت عاقلانه، متین و مستمر را ارائه داد.»

علاوه بر این در تاریخ 18 مهر 1385 یعنی زمانی که از طرف یک جریان سیاسی تلاش گسترده‌ای برای زیر سؤال بردن سیاست‌های گذشته‌ی هسته‌ای صورت می‌گرفت مقام معظم رهبری مجدداً به دفاع از این سیاست‌ها پرداخته و فرمودند:

«همچنانى که پیشروى تاکتیک است، عقب‏نشینى هم تاکتیک است. یک جا فرمانده لازم مى‌‏داند عقب‏نشینىِ تاکتیکى بکند، که اگر نکند، خیانت است؛ همچنانى که اگر آنجایى که باید پیشروى کند، پیشروى نکند، خیانت است. فرق عقب‏نشینى تاکتیکى با فرار چیست؟ تفاوتش این است که تحت انتظام فرماندهى و یک عمل منضبط است. فرار، یک عمل غیرمنضبط است و ناشى از رها شدنِ آن ریسمان محکمى است که انسان به آن چنگ زده و ناشى از خالى شدن و تهى شدن است. آنجایى که لازم است، به جلو حرکت مى‏کنیم؛ آنجایى که لازم است، با تندى؛ آنجایى که لازم است، با کندى؛ آنجایى که لازم است، یک قدم به عقب، دو قدم به جلو. خداى متعال هم کمک مى‏کند. در قضیه هسته‏اى هم همین کار شده و بعد از این هم خواهد شد. ما آن دو سال، دو سال و نیم، آن مشى‏اى که داشتیم، اگر آن مشى را نمى‏کردیم، امروز ممکن بود خودمان را ملامت کنیم، بگوییم چرا آن راه را تجربه نکردیم؟ حالا نه، با دلِ قرص و با دید روشن، مى‏دانیم داریم چه کار مى‏کنیم. آن راه را هم تجربه کردیم و دیدیم... حالا سندهاى اینها هم یک روزى ان‏شاءاللّه منتشر خواهد شد. کلمه‏کلمه حوادث این روزهاى گوناگون ثبت و یادداشت و ضبط شده است؛ یک روزى در اختیار افکار این ملت قرار خواهد گرفت و ان‏شاءاللّه روشن خواهد شد که در این مدت چه گذشته است. آن روز هم معلوم بود، منتها خوب، لازم بود. آن حرکت، حرکتِ لازمى بود و آن انجام گرفت. امروز هم این حرکت، حرکتِ درستى است. سیاست ما در مورد مسئله هسته‏اى، سیاست روشنى است: پیشرفت، پافشارى برحق ملت ایران بدون عقب‏نشینى؛ البته با منطق روشنى که داریم. هدف هم هدفِ انسانى و روشنى است.»

مرتبط:

پرونده‌ی هسته‌ای ایران و مستندسازی صدا و سیما