به گزارش پایگاه سلمان فارسی؛ در اسفند ماه 1389 برخی از سایت‌های اصولگرا از انتشار قریب الوقوع کتابی با موضوع  مواضع آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 88 خبر داده و نوشتند: «شنیده‌ایم هاشمی رفسنجانی اخیراً در دیدار جمعی از چهره‌های سیاسی گفته به زودی کتابی از وی منتشر می‌شود که حاوی نظرات و دیدگاه‌های وی قبل و بعد از انتخابات 88 و حوادث پس از آن می‌باشد.» اما با گذشت بیش از 10 ماه، خبری از چاپ این کتاب منتشر نشده است.

 حجت الاسلام رضا صنعتی نویسنده کتاب در این باره می‌گوید: اواخر سال 88 به فکر نگارش کتابی با موضوع گزارش مواضع آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 88 افتادم. نگارش این کتاب یک سال طول کشید. پس از اتمام نگارش، کتاب را برای آیت الله هاشمی رفسنجانی ارسال و همزمان تقاضای وقت ملاقاتی برای طرح برخی پرسش‌ها و دریافت نظرات ایشان درباره کتاب مذکور کردم. در دیداری که حاصل شد هم بنده ابهامات و پرسش‌های خود را مطرح کردم و هم ایشان ارزیابی مثبت خود از کتاب را بیان داشتند. بر اساس همین ارزیابی مثبت بود که ایشان در دیدار برخی از شخصیت‌های اصولگرا وعده‌ی انتشار کتاب را بیان کردند که خبر این وعده در برخی از سایت‌های اصولگرا منتشر شد.

 کتاب مذکور در اوایل خرداد ماه 1390 جهت اخذ مجوز نشر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تحویل شده است لکن با گذشت بیش از هفت ماه از آن تاریخ، تاکنون مجوز نشر آن صادر نشده است!

 حجت الاسلام صنعتی درباره روش نگارش این کتاب می گوید: کتاب مذکور گزارشی مستند، کامل و دسته‌بندی شده‌‌ از مواضع منتشر شده‌ی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1388 است. در این کتاب به دسته‌بندی موضوعی تمام مواضع منتشر شده‌ی شخصیت مورد بحث و نهایتاً ذکر برخی مطالب مورد اشاره‌ی آیت الله هاشمی رفسنجانی در برخی پاورقی‌ها اکتفا کرده و حتی از هرگونه دفاع یا نقد مواضع وی نیز خودداری شده است.

 وی همچنین درباره هدف از نگارش این کتاب می‌گوید: هدف از این کتاب ارائه‌ی گزارشی کامل و همه جانبه درباره‌ی مواضع هاشمی در سال 88 است تا صاحب نظران بتوانند پس از اطلاع کامل از مواضع وی به نقد یا حمایت از آنها روی آورند. اهمیت انتشار این کتاب از آن جهت است که در حال حاضر چه حامیان هاشمی و چه منتقدان وی تصویر کامل و دقیقی از مواضع او ندارند و هر کسی از ظن خود؛ یار و یا دشمن او شده است.

 اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اما با استناد به دلایلی از جمله انعکاس مواضع هاشمی در بررسی عملکرد دولت؛ با اعطای مجوز به آن مخالفت کرده است. این در حالی است که دکتر احمدی نژاد به عنوان ریاست دولت‌های نهم و دهم بارها بر به رسمیت شناختن حق افراد در بیان آزادانه‌ی نظرات خویش تأکید کرده و آزادی موجود در کشور را نزدیک به مطلق دانسته‌اند! علاوه بر این تمام مطالب کتاب مذکور که همان مواضع هاشمی در سال 88 است پیش از این به صورت پراکنده در صدها سایت و روزنامه منتشر شده است.

 در عین حال بررسین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیش از صد مورد اشکال به مضمون کتاب گرفته اند. این اشکالات به حدی حیرت آور است که انتشار آنها (چنانچه ضرورتی در انتشار آن احساس شد) می‌تواند به عنوان سندی تاریخی در نحوه‌ی تعامل دولت با منتقدان خود مورد استناد قرار گیرد.

 نویسنده کتاب همچنین درباره پی‌گیری‌های صورت گرفته برای انتشار کتاب می‌گوید: تا کنون دو نسخه از کتاب و پاسخ نویسنده به اشکالات بررسین آن، یکی به دفتر ریاست محترم جمهور و دیگری به دفتر وزیر محترم ارشاد ارسال شده است. همچنین پس از برکناری مدیر کل سابق ارشاد اسلامی قم، کتاب مذکور، از سوی مدیر کل جدید برای تصمیم گیری درباره‌ی دریافت یا عدم دریافت مجوز نشر به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ارسال شده است و هم اکنون در انتظار دریافت نظر نهایی مسئولان وزارتخانه است.

 به گزارش پایگاه سلمان فارسی این نوع برخورد با کتاب مورد اشاره در حالی صورت می‌گیرد که تا کنون کتاب‌های متعددی حتی با ادبیات توهین آمیز علیه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام موفق به اخذ مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده اند.

مرتبط:

پایگاه سلمان فارسی: هاشمی و برخوردهای تبعیض‌آمیز وزارت ارشاد

هاشمی از انتشار کتابی با موضوع فتنه 88 خبر داد

الف: برخورد تبعیض‌ آمیز ارشاد با کتابهای درباره هاشمی

بازتاب: ارشاد و تناقض جالب در کتابهای درباره هاشمی+تصاویر

کتاب ناب: برخورد تبعیض‌ آمیز ارشاد با کتابهای درباره هاشمی

 

تعامل: برخورد تبعیض‌ آمیز ارشاد با کتابهای درباره هاشمی

مرکز اسناد مجلس: چند کتاب در باره مواضع هاشمی رفسنجانی در سال 88 منتشر شد

روزنامه جمهوری اسلامی: برخورد تبعیض‌ آمیز وزارت ارشاد در صدور مجوز کتاب

دوشنبه: هاشمی رفسنجانی زیر تیغ ممیزی کتاب

توضیحات دری درباره انتشار کتاب در دفاع از هاشمی‌رفسنجانی

به هفت کتاب به دلیل انتقاد از آیت الله هاشمی مجوز نشر ندادیم

وضعیت انتشار کتاب‌های مربوط به هاشمی رفسنجانی

 

ادعای معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره کتاب‌های مربوط به هاشمی