سی‌ و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران به روزهای پایانی خود نزدیک شده و ملت ما در حالی در آستانه‌ی بزرگداشت آغاز دهه‌ی فجری دیگر از انقلاب شکوهمند خود قرار گرفته است که فضای سیاسی کشور همچنان متأثر از انتخابات هفت ماه پیش است.

از سوی دیگر چهره‌ی شاخص‌ترین مسئولان نظام در سه دهه‌ی گذشته و نیز عملکرد افتخارآمیز نظام اسلامی  در جریان انتخابات گذشته و حوادث پس از آن سیاه‌نمایی شد تا حدی که این مسأله مورد انتقاد صریح مقام معظم رهبری قرار گرفت.

این در حالی است که مردم آگاه و همیشه در صحنه‌ی ایران در نهم دی ماه مهر تاییدی دیگر بر این کلام امام خمینی زدند که «ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله- و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات اللَّه و سلامه علیهما- مى‏باشند.»

 اینک به نظر می‌رسد دهه‌ی مبارک فجر و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند بهترین فرصت برای جبران آسیب‌های وارده به نظام اسلامی و شخصیت‌های برجسته‌ی آن باشد. همه‌ی دلسوزان نظام با استفاده از این فرصت مبارک می‌توانند از طریق رسانه‌ها و تریبون‌های خود به تبیین دستاوردهای انقلاب بپردازند.

 

ائمه‌ی جمعه و جماعات از طریق خطبه‌های نمازجمعه، تریبون‌ها و منابر خویش گفتمان انقلاب را پررنگ‌تر از گذشته مطرح کنند، مطبوعات و رسانه‌های اینترنتی نیز به انتشار هنرمندانه‌ی دستاوردهای سه دهه‌ی گذشته بپردازند. شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... دستاوردهای انقلاب را در حوزه‌های مرتبط با تخصص خویش تبیین کنند، جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی با گرایش‌ها و سلایق مختلف از پیشرفت‌ها و دستاوردهای سه دهه‌ی گذشته با قدرت دفاع کنند و مهم‌تر از همه صدا و سیما با تولید هنرمندانه‌ی برنامه‌های مختلف بیش از همه می‌تواند در این عرصه پیشگام باشد.

ساخت و پخش برنامه‌های تلویزیون در قالب‌های گوناگون اعم از فیلم، سریال، مستند، میزگردهای کارشناسی، خاطره‌گویی و... هر یک به نوبه‌ی خود می‌تواند در میان مخاطبین متنوع رسانه‌ی ملی اثرگذار باشد.

صدا و سیما همچنین می‌تواند با استفاده از چند مجری قوی و دعوت از مسئولان شاخص‌ نظام در قوای سه گانه (در سه دهه‌ی گذشته) مصاحبه‌های زنده، صریح و بی‌پرده‌ای را درباره‌ی دستاوردهای گذشته‌ی نظام سامان دهد و در کنار آن؛ انتقادها، پرسش‌ها، شبهات و شایعاتی که درباره‌ی میهمانان این برنامه و خطاهای کوچک و بزرگ برخی از آنها در اذهان جامعه وجود دارد را با صراحت تمام مطرح کرده و خواستار پاسخ‌گویی صریح به آنها شود.

البته این برنامه‌‌ها می‌بایست به گونه‌ای مدیریت شود که مجدداً زمینه‌ی ایجاد التهاب و تشنج را فراهم نیاورده و حرکت محکم و قدرتمند نظام اسلامی به سوی فردایی افتخارآمیزتر را رقم زند.

اجرایی درست این پیشنهاد می‌تواند از یک سو آثار سوء تخریب‌هایی که نسبت به عملکرد 31 ساله‌ی نظام صورت گرفته را برطرف کرده و عملکرد افتخارآمیز نظام اسلامی را به مخاطبان و خصوصاً نسل جوان معرفی کند و در کنار نقد مسئولان و حتی اعتراف به خطاهای صورت گرفته؛ فضای وحدت و یکدلی را در جامعه حکم‌فرما کند.

مقام معظم رهبری در این باره تعبیر بسیار دقیقی دارند. ایشان می‌فرمایند: «مثل کسی که از خانواده و حریم و ناموس خود دفاع می‌کند؛ از انقلاب و ارزش‌ها و دستاوردهای آن دفاع کنید.» بی‌شک اگر تمام دلسوزان و همه‌ی کسانی که خود را در دایره‌ی خانواده‌ی بزرگ انقلاب می‌دانند بدین شکل از انقلاب، ارزش‌ها و دستاوردهای آن دفاع کنند؛  هیچ قدرتی یارای مقابله با این انقلاب عظیم مردمی را نداشته و نخواهد داشت.