محمد‌مهدی مظلوم‌زاده محقق و نویسنده‌ای کازرونی بود که علی‌رغم ضعف و ناتوانی جسمانی از توان و پشتکار عجیبی برخوردار بود به حدی که خدمات او به تاریخ کازرون و ثبت و ضبط  آداب و رسوم این شهر کم‌نظیر است.

اما آنچه بنده را به نگارش این سطور ترغیب کرد کتابی از مظلوم‌زاده است که از سرانجام آن بی‌اطلاعم. در یکی از جلساتی که به اتفاق برادر محقق و نویسنده‌ی فاضل شهرمان آقای همت سهراب‌پور به هدف عیادت مظلوم‌زاده و طرح برخی از موضوعات به منزل وی رفته بودیم، سخن از شهر سلمان فارسی و وطن حقیقی این صحابی خاص رسول الله (ص) به میان آمد و نظر مظلوم‌زاده در این‌باره خواسته شد. او از کتابی خبر داد که درباره‌ی این موضوع نوشته و در آن اثبات کرده که سلمان فارسی از دیار «کازرون فارس» بوده است. سئوال شد با این کتاب چه کرده‌اید، او گفت: این کتاب را اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از وی گرفته تا چاپ کند. مظلوم‌زاده که وضعیت اقتصادی خوبی نداشت گفت که حتی حق التالیف کتاب را هم گرفته و مصرف کرده است اما آنها هنوز کتاب را چاپ نکرده‌اند!

تا آن جا که بنده اطلاع دارم هنوز هم اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اقدام به چاپ کتاب مذکور نکرده است. به هر حال شایسته است که از جانب اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی کازرون و دلسوزان فرهنگ این دیار پی‌گیری شود که «سرانجام این کتاب چه شد؟». نکند که تغییرات مدیریتی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس موجب مفقود شدن این کتاب شود، از طرفی هم نمی‌دانم که آیا نسخه‌ای از این کتاب یا قراردادی که احتمالاً میان مظلوم‌زاده و اداره‌ی مذکور نوشته شده است در آثار به جا مانده از او موجود است یا نه؟

به امید انتشار این اثر