همزمان با ایام دهه فجر از کتاب "انقلاب اسلامی در شیراز" رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، منصور نصیری طیبی، نویسنده کتاب "انقلاب اسلامی در شیراز" در این مراسم اظهار داشت: پرداختن به تاریخ منطقه‌ای و محله‌ای از اهمیت برخوردار است بنابراین باید از سایه ادبیات و هنر بیرون بیاید.

نصیری طیبی نگارش تاریخ را افزون بر جذابیت‌هایی که دارد حاوی پیچیدگی دانست و افزود: برای نگارش این کتاب دست‌کم به 150 نفر مراجعه شد که عده‌ای نیز از گفت‌وگو سرباز زدند.

وی با گلایه از اینکه نقش فارس و شیراز در تاریخ مشروطه ایران مغفول مانده است، گفت: خوشبختانه یک دهه اخیر نهضت تاریخ‌نگاری منطقه‌ای و محلی در فارس شکل گرفته است که بخشی از آن در پایان‌نامه‌های اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف دیده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این آیین نگارش کتاب را بخشی از تاریخ عنوان کرد و گفت: آنچه بتواند سندیات را به دنبال آورد بسیار گرامی‌تر و فراتر از هر اقدام دیگری است.

بهزاد مریدی تأکید کرد: گفتن کار ساده ایست، اما نوشتن بسیار سخت و توان فرساست.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: گرچه انتظار می‌رفت این اثر پیشتر چاپ و منتشر شود اما درحالی‌که تاریخ‌نگاران متعددی در شیراز به سر می‌برند این کتاب با تأخیر آماده شد چراکه "انقلاب اسلامی در شیراز" باید سال 1382 رونمایی می‌شد.

دکتر اکبر اشرفی با اشاره به اینکه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نهادی عمومی و غیردولتی است انتشار اسناد انقلاب اسلامی در قالب کتاب را وظیفه این مرکز دانست و گفت: کار تدوین انقلاب اسلامی در جهرم مراحل نهایی را پشت سر می‌نهد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی می‌شود.

وی از تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در کازرون نیز خبر داد و افزود: 80 درصد این تاریخ‌نگاری صورت گرفته است که امیدواریم به‌زودی منتشر شود.

محمدهاشم پور یزدان‌پرست نیز در این نشست بزرگ‌ترین قهرمانان انقلاب اسلامی را از بطن نیروهای نظامی و افسران به انقلاب پیوسته عنوان کرد و گفت: در انقلاب اسلامی ایران برخلاف دیگر نمونه‌ها مردم درصحنه حضوری مقتدر داشتند.

وی بانام بردن از شهید دوران و شهید ستاری به‌عنوان نمونه‌های نظامی پیوسته به مردم، افزود: برخی شهدای انقلاب و دفاع مقدس هنگام آزمایش‌ها درخشیدند و انسان‌های بزرگی شدند آن‌ها سر بزنگاه انقلاب و مبارزه پدیدار شدند.