عبدالله انصاری رادحجت الاسلام شیخ عبدالله انصاری راد فرزند لطف‌الله در سال 1314 شمسی در روستای بلیان از توابع کازرون متولد شد. وی تحصیلات حوزوی خود را از 16 سالگی نزد حجت الاسلام و المسلمین شیخ عباس توانا از دیگر روحانیان بلیانی آغاز کرد.

 

پس از آن تحصیلات خود را نزد آیت‌الله عبدالکریم مختاریان کازرونی در حوزه‌ی علمیه‌ی کازرون ادامه داد. وی همچنین به مدت دو سال به قم مهاجرت کرده و کتاب مکاسب را از محضر آیت‌‌الله محمد فاضل لنکرانی و کتاب رسائل را از محضر آیت‌الله شیخ مصطفی اعتمادی بهره برد. وی پس از مراجعت از قم در بلیان ساکن شده و به اقامه‌ی جماعت و تبلیغ دین روی آورد.

 

 

شیخ عبدالله انصاری با اوج گرفتن مبارزات انقلابی نقش قابل توجهی در بیداری و جذب مردم روستای بلیان و برخی دیگر از روستاهای کازرون به نهضت امام خمینی (ره) داشت. وی با موتورسیکلت در برخی روستاها حضور یافته و پیام دین و انقلاب را به مردم آنها می‌رساند. از جمله روستاهایی که وی به روشنگری در آنها روی آورد می‌توان به سیف‌آباد، مشتان، مهرنجان، ابوعلی،  دادین علیا، دادین سفلی، پل‌آبگینه و...  اشاره کرد.

 وی در برخی موارد اطلاعیه‌های امام خمینی (ره) را بر روی منبر قرائت می‌کرد. انصاری بلیانی در راستای مبارزات خود یک مرتبه بازداشت و در برخی مناطق نیز ممنوع المنبر شده است.

 انصاری راد؛ سال‌های متمادی مسئولیت دفتر حجت الاسلام والمسلمین شیخ اسدالله ایمانی (امام جمعه وقت کازرون) را بر عهده داشت و بقیه‌ی ایام روز در بلیان ساکن بود.

 او پس از مهاجرت ایمانی به بوشهر؛ به صورت کامل در بلیان ساکن شد. خدمات فرهنگی انصاری به مردم و جوانان بلیانی همواره باعث حفظ و رشد فضای مذهبی و انقلابی در این روستا بوده است. وی یکی از فرزندان خود به نام «نعمت‌الله» را نیز در ایام دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

 شیخ عبدالله انصاری بلیانی در تاریخ 8 تیر ماه 1392 در سن 78 سالگی فوت کرد. یادش گرامی باد.

-------------------------------

انتشار در کازرون نما