***

دکتر محمدحسن طاهری فرزند محمود و برادر بزرگ‌تر مهندس رجبعلی طاهری در سال 1310 شمسی در محله‌ی فخاران کازرون متولد شد. تحصیل خود را تا پایان کلاس هفتم در کازرون گذراند. پس از نهضت عشایر (1325) برای ادامه‌ی تحصیل به شیراز رفت و دوران دبیرستان را در آنجا به پایان رساند. در دوران تحصیل بین کازرون و شیراز تردد داشت.

وی از همان ایام به فعالیت سیاسی روی آورد و به خصوص پس از اخذ دیپلم همراه با جم دیگری از جوانان کازرون «شاخه‌ی جوانان حزب ایران» را در این شهرستان راه‌اندازی کرد.‌ او گوینده‌ی بلندگوی حزب ایران و مسئولیت تبلیغات این حزب را در کازرون بر عهده داشت.

 دوران سربازی وی مصادف با کودتای 28 مرداد 1332 بود. او سربازی خود را ابتدا در دانشکده‌ی افسری ارتش در تهران گذراند. سپس با درجه ستوان سومی به لشکر 12 کرمانشاه اعزام شد و تا مهر ماه 1333 در کرمانشاه بود.

سپس وارد دانشکده‌ی پزشکی شیراز شده و در سال 1339 شمسی از آن دانشکده فارغ ‌التحصیل شده و مدرک پزشکی خود را در مرداد ماه 1340 اخذ کرد. وی در دوران دانشجویی مسئولیت «انجمن اسلامی دانشجویان» را بر عهده داشت و در هدایت مبارزات سیاسی این انجمن نقش ایفا می‌کرد.  

دکتر طاهری ابتدا با گرایش‌های ملی و مذهبی وارد فعالیت‌های سیاسی شده بود و پس از مدتی فعالیت در «حزب ایران» همراه با جمعی دیگر از اعضای این حزب از آن انشعاب یافته و در «جمعیت مردم ایران» فعالیت کرد. او از طرفداران «جبهه‌ی ملی» بوده و برای مدتی سرپرستی «نهضت آزادی» را در کازرون بر عهده داشت.

ساواک به علت فعالیت‌های سیاسی وی با استخدام او به عنوان پزشک بهداری مخالفت کرد. لذا در سال 1340 به عنوان پزشک عمومی به کازرون آمده و مطب خود را افتتاح کرد.

وی پس از آغاز نهضت امام خمینی(ره) در سال 1341 به نهضت روحانیت و جمع مریدان آیت الله خمینی (ره) پیوست. او در شیراز با آیت الله بهاءالدین محلاتی و در کازرون با حجج اسلام سیداحمد پیشوا و سیدحسن مهاجر مرتبط بود.

وی یکی از مهم‌ترین مبارزان انقلابی کازرون در ابتدای نهضت روحانیت بود که به همین دلیل بارها توسط ساواک احضار و بازجویی شد. او اوایل دهه‌ی پنجاه مجدداً به شیراز بازگشته و نقش ارزنده‌ای در مبارزات انقلابی مردم شیراز و نیز مداوای مجروحان انقلابی کازرون و شیراز داشت.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی شیراز بود.

در مرداد ماه 1360 سازمان مجاهدین خلق ابتدا مطب وی را به آتش کشیدند و سپس به منزل وی حمله نموده و سه نفر از اقوام او را به شهادت رسانده و چند نفر را زخمی کردند.  

دکتر طاهری افتخار پدری شهید را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. مسعود طاهری فرزند او در تاریخ چهارم دی ماه 1365 در عملیات کربلای چهار به دریجه‌ی رفیع شهادت رسید.

دکتر محمدحسن طاهری در 7 اردیبهشت ماه 1390 در سن 80 سالگی فوت کرد.

پی‌نوشت

این مطلب جهت انتشار در ویژه‌نامه کازرون نما نگاشته شد.