خوب بر همین اساس در زمینه‌ی فعالیت‌هایی که انتشارات می‌تواند در شهرستان کازرون داشته باشد طرحی نوشته، مکتوب و خدمت برخی از مسئولان هم ارائه شد. ما دسته بندی کردیم که در این چند حوزه در صورتی که حمایت باشد می‌توانیم کار و فعالیت کنیم و آثار خوبی را ارائه کنیم.

از جمله حوزه‌هایی که دسته‌بندی شد یکی خاطرات مربوط به انقلابیون کازرون بود. بر اساس فعالیتی که چندین سال پیش در راستای ثبت وقایع مربوط به انقلاب اسلامی در کازرون و نقشی که مردم کازرون در انقلاب داشتند آغاز کردیم با بسیاری از افرادی که در این عرصه فعالیت داشتند، مصاحبه‌هایی صورت گرفت. بعضی مصاحبه‌ها مفصل و بعضی کوتاه بود. این‌ها الآن موجود است و اغلب پیاده شده و تنظیم شده و در کتابی که انشاءالله درباره‌ی انقلاب اسلامی در کازرون منتشر می‌شود از آن‌ها استفاده خواهد شد اما خود این مصاحبه‌ها هم قابل انتشار است. افراد از زوایای مختلف به وقایع انقلاب نگاه کردند و اگر پشتیبانی صورت گیرد می‌شود این مصاحبه‌ها را به صورت مستقل منتشر کرد.

بخشی دیگر مجموعه‌هایی مربوط به شهدای کازرون است که هر کدام از شهدای کازرون حتماً امتیاز خاصی داشتند که خداوند آنها را به مقام شهادت برگزیده است. آنها نیازمند پژوهش و بررسی است و باید رفت زندگی شهدا را بررسی کرد که چه شخصیتهایی بودند.

بخش دیگر در رابطه با خاطرات رزمندگان کازرون است. همه‌ی ایثارگران کازرون به درجه شهادت نرسیدند بلکه برخی افتخار جانبازی نصیبشان شد و برخی ایثارگرند اما نه جانبازند و نه شهید. بالاخره خاطرات زیادی از جبهه‌ها، از رزمندگان و شهدا، مقاومت رزمندگان کازرون و رشادت‌ها در ذهنشان هست. این‌ها را می‌شود ضبط، پیاده و به شکل خوبی منتشر کرد تا در تاریخ بماند و از بین نرود. البته قبلاً هم گفتم که تمامی این صحبت‌هایی که می‌کنیم نافی اقدامات دیگری که توسط برخی از عزیزانی در گذشته انجام شده و یا در حال انجام است، نیست. 

لازم به ذکر است بخش مربوط به شهدا و خاطرات رزمندگان کازرون توسط دوستان ما در گروه نائبان شهدای کازرون پی‌گیری می‌شود. حتماً آثار فعالیت آن‌ها را در جامعه مشاهده کرده‌اید. نشریه‌ی راوی  از دستاوردهای آن‌هاست که به ادبیات و هنر پایداری در کازرون اختصاص دارد که کار بسیار ارزشمندی است.

یک بخش دیگر هم که ما  آمادگی خود را برای انجام آن ابراز داشتیم، انتشار خطبه‌های نمازجمعه‌های کازرون است. 22 سال آیت‌الله ایمانی امامت جمعه‌ی کازرون را بر عهده داشته است. خطبه‌های اول ایشان از جهت علمی خطبه‌های پر مغزی بود. وقتی این خطبه‌ها را با خیلی از شهرهای ایران مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم سطح خطبه‌ها سطح ارزشمندی بود. خطبه‌های دوم نمازجمعه هم اگر منتشر شود بیانگر بخشی از تاریخ معاصر کازرون است چون معمولاً در کنار تحلیل وقایعی که در کشور اتفاق می‌افتاد، وقایع مربوط به کازرون نیز در این خطبه‌ها بیان می‌شد. بعد از ایشان آیت‌الله بنیادی نیز مطالب مفید و ارزشمندی هم در خطبه‌های اول و هم در خطبه‌های دوم ایراد کرده‌اند. می‌شود اینها را ثبت کرد و خصوصاً به نسل جوان ارائه داد. آنها مطالعه کنند و هم از معارف دینی و معارف معنوی استفاده ببرنند و هم بخش‌هایی از تاریخ گذشته‌ی خود را بشنوند. همچنین امام جمعه‌ی فعلی کازرون حاج آقا خرسند بالاخره ایشان هم مباحثی که بیان می‌کنند، خصوصاً مباحث روز ایشان؛ در آینده از جهات مختلف قابل استناد است.

مجموعه‌ی دیگری که به ذهنمان رسید ما می‌توانیم در آن فعالیت داشته باشیم. مربوط به علمای گذشته‌ی کازرون است. شخصیت‌های بزرگی که در زمینه‌های علمی صاحب اثر و نقشی بودند و حیات معنوی شهرستان ما مدیون وجود آنهاست، می‌توان کتاب‌هایی را در تبیین شخصیت آنها منتشر کرد.

بخش دیگر اسناد تاریخی‌ مربوط به کازرون است خصوصاً با توجه به سرعتی که مراکز اسنادی در ارائه‌ی اسناد دارند مرتباً بر حجم آنها هم افزوده می‌شود. این می‌تواند عرصه‌ای باشد برای فعالیت ناشران.

عرصه‌ی دیگر؛ انتشار آثار فاخر مربوط به نویسندگان کازرونی است. ما در شهرستان  کازرون نویسندگانی داریم که مطالبی که می‌نویسند بعضاً مربوط به کازرون نیست اما اثر ارزشمندی است و قابلیت انتشار دارد.

این‌ها‌ عرصه‌هایی بود که نسبت به کازرون ما می‌توانیم فعالیت داشته باشیم. این طرح را به برخی از مسئولین شهرستان و استان از جمله استانداری فارس، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان، فرماندار سابق کازرون، امام جمعه‌ی محترم شهرستان و... ارائه شد اما آنچنان که می‌بایست حمایتی صورت نگرفت. شاید از این مسئولانی که ما طرح را برایشان ارسال یا خدمتشان تقدیم کردیم فقط حاج آقا ایمانی (نماینده‌ی محترم ولی‌فقیه در استان) بود که از آن قسمتی که مربوط به خودشان بود استقبال کردند و الآن هم یک بخشی از کار آن شروع شده و خیلی از خطبه‌های ایشان با پی‌گیری دفتر ایشان پیاده‌سازی شده و امیدواریم که در سال‌های آینده، منتشر شود و مورد استقبال علاقه‌مندان واقع شود. اما پیگیری ما از مسئولین دیگر آنچنان که شایسته بود نتیجه نداده است البته ما ناامید نیستیم و گفتیم که با توکل بر خدا کار را آغاز می‌کنیم و به پیش می‌رویم و انشاءالله مسئولین در ادامه‌ی راه ما را همراهی می‌کنند تا بتوانیم بهتر به مقصد برسیم و یا لااقل به آن چیزی که ایده‌آل است نزدیک شویم.

دوستان ما در گروه نائبان شهدای کازرون پیشنهاداتی داشتند و از جمله نظر آنها این بود که در ابتدای کار ما می‌توانیم آثاری را که مربوط به دفاع مقدس کازرون هست و قبلاً منتشر شده اما سال‌ها از انشارشان گذشته و تجدید چاپ نشد‌ه‌اند را با یک بازنگری اساسی تجدید چاپ کرد و در اختیار نسل جوان قرار داد.

از جمله‌ی این آثار کتاب «خاک خنده ریز» نوشته‌ی جناب دکتر محمد عارف بود. این کار در کنگره‌ی سرداران شهید کازرون حدود 10 سال پیش منتشر شده بود اما الآن اگر کسی می‌خواست آن‌را تهیه کند موجود نبود. ضمن اینکه ما به ذهنمان می‌آمد که این کتاب به یک شکل قوی‌تری هم از جهت زیبایی و هم از جهت محتوا عرضه شود و در اختیار مردم و نسل جوان قرار بگیرد لذا دوستان ما مسئله را با جناب آقای دکتر عارف مطرح کردند. ایشان هم با روی باز استقبال و همکاری کردند و کتاب را  به یک سبک و شکلی جدید آماده انتشار کردند که حتماً خودشان اینجا می‌آیند و توضیح می‌دهند. ما هم به عنوان ناشر تمام تلاشمان را کردیم که این کتاب به بهترین شکل از جهت چاپ منتشر شود البته چون کتاب یک چیز دیگری شد نام دیگری هم برایش انتخاب شد و خیلی پربارتر و زیباتر (که ایشان خودشان توضیح خواهند داد) عرضه شد.

الآن این کتاب با نام «باران و بوران» آماده است و امروز مراسم رونمایی‌اش را در این مکان [که قدمگاه شهدای کازرون بوده (بسیج سابق) و الآن به یک کانون فرهنگی تبدیل شده] با حضور شما عزیزان برگزار می‌کنیم. اما ادامه‌ی این راه نیازمند همکاری صمیمانه‌ی مردم و مسئولین شهرستان است ما این راه را آغاز کرده‌ایم. جالب است که خدمتتان عرض کنم یکی از علاقه‌مندان به فرهنگ پایداری شهرستان تقبل کرد و گفت من سرمایه‌ی مالی این کار را می‌پردازم و حمایت می‌کنم. ما خوشحالیم که این برادر عزیز چنین کاری را انجام می‌دهد اما گلایه‌مندیم که چرا چنین اقدام و حمایتی را مسئولین شهرستان (بخصوص مسئولان فرهنگی) نداشته باشند که از این کتاب‌ها به این شکل حمایت و پشتیبانی کنند تا کتاب به دست جوان‌ها، دانش آموزان، دانشجویان برود و با این کار هم فرهنگ کازرون ثبت شود و هم مردم و جوانان ما به گذشته خودشان افتخار کنند.

البته باز هم ما ناامید نیستیم حتی ما برای این جلسه از مسئولین شهرستان دعوت کرده بودیم. مخصوصاً مسئولین فرهنگی شهرستان دعوت شده بودند خدمت امام جمعه‌ی محترم شهرستان هم خصوصی رفتیم و هم دعوت‌نامه را خدمتشان تقدیم کردیم اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که در همین ساعت یک جلسه‌ی دیگری با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از طرف دفتر امام جمعه محترم تنظیم شد و همه‌ی مسئولین فرهنگی شهرستان به حضور در آن جلسه فراخوانده شدند. حالا هم ناامید نیستیم انشاءالله تا آخر جلسه حضور پیدا می‌کنند. اما جای این گلایه هست که با وجودی که مدتی پیش هماهنگی شده بود این اتفاق افتاد.

به هر حال بیشترین امید ما برای استقبال از این کتاب به مردم و مسئولان مردمی ماست. انقلاب با مردم به پیروزی رسید و با مردم هم تدوام خواهد یافت و مسئولین مردمی هم کم نیستند و امیدوار هستیم به حمایت مسئولینی که همه‌ی مقام و موقعیت خودشان را در سایه‌ی ایثار، از خودگذشتگی‌، شهادت‌طلبی و جانفشانی‌های مردم دارند.

وقت من تمام است فقط در پایان تشکر کنم از دوستانی که در آماده‌سازی این کتاب زحمات زیادی کشیدند حجت الاسلام مهدی صنعتی، جناب آقای احمدرضا زارعی، جناب آقای مهدی بشکار، خانم مریم بشکار همچنین از جناب آقای قیصری (مسئول ادبیات بنیاد نشر و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در شیراز) و همچنین از جناب آقای اشعری (معاون بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس در قم) که اگر تلاش‌ها و همکاری‌های این عزیزان نبود، شاید این نتیجه را هم امروز شاهد نبودیم.

تاریخ: چهارشنبه 15 تیر ماه (سالروز میلاد حضرت ابالفضل العباس«ع» و روز جانباز)

مکان: کازرون، کانون شهید رضوان (بسیج سابق)

منبع: کازرون نما