به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا، فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های فروشگاه اینترنتی شهر کتاب در فصل بهار اعلام شد. در این فهرست ،100 کتاب درج شده است که به ترتیب کتاب‌هایی در حوزه‌های داستان جهان و ایران، شعر ایران، روانشناسی، خاطرات و سفرنامه‌ها، علوم اجتماعی و سیاسی، فلسفه و علم، دفاع مقدس، مدیریت و اقتصاد بیشترین فروش را داشته‌اند.

نشر چشمه و زیرمجموعه‌هایش (زاوش و چرخ) با 8 عنوان کتاب، به عنوان پرفروش‌ترین ناشر در این فهرست قرار دارند و بعد از آن نشرهای قطره، نیستان، نیلوفر، سخن، هرمس، نی، نیماژ، مروارید، مازیار، آموت، ققنوس، ثالث، سوره مهر، پیکان، نگاه، افق، روزبهان، فرهنگ نشر نو و سایان قرار دارند. 

«ایبنا» در این گزارش به معرفی کوتاهی از کتاب‌های تاریخ و سیاست می‌پردازد و در پایان به کتاب‌هایی که پیش‌تر در ایبنا معرفی شده‌اند  فهرست‌وار اشاره کرده و از معرفی مجدد آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند.

آیا هیتلر خودکشی کرد؟!

۶۶ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، در حالی‌که در همه روایات تاریخی گفته شده است که «آدولف هیتلر» در روزهای پایانی جنگ خودکشی کرد، کتاب با عنوان «گرگ خاکستری» (منتشر شده در بریتانیا) مدعی است هیتلر خودکشی نکرده، بلکه از آلمان گریخته و تا ۱۷ سال بعد نیز زنده بوده است، تا این که در سال ۱۹۶۲ در آرژانتین مرده است. 

این کتاب به بررسی مرگ هیتلر بر اساس اسناد موجود پرداخته و ثابت می‌کند هیتلر 20 سال پس از اعلام رسمی خبر مرگ او زنده بوده است. گفته می‌شد هیتلر سال 1945 کشته شده، اما اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد این شخصیت تا سال 1967- 1968 به حیات خود ادامه داده ‌است. 

مولف این کتاب، «جرارد ویلیامز»، خبرنگار انگلیسی است که در کتابش به این مساله نیز اشاره کرده است که اسکلتی که هم اکنون روس‌ها در موزه به عنوان استخوان‌های هیتلر نگهداری می‌کنند متعلق به زن جوانی است که اصلا آلمانی نبوده است. 

ویلیامز علاوه بر اسناد به دست آمده همراه دوست خبرنگارش «دونستان» در آرژانتین با افراد محلی بسیاری گفتگو کرده است که شواهد بسیاری از وجود شخصی شبیه هیتلر را بیان کرده‌اند. قرار است در ماه ژانویه سال آینده فیلمی از روی کتاب ویلیامز ساخته شود. 

 هاشمی از امتناعش از اقامه نمازجمعه تهران می‌گوید
 
«هاشمی در سال 88» عنوان کتابی است که گزارشی جامع را از مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای فروردین 1388 تا پایان اسفندماه همان سال بیان می‌کند. 

این کتاب که به قلم حجت‌الاسلام رضا صنعتی نوشته شده خردادماه 1390 برای اخذ مجوز نشر به اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تحویل شد اما دولت دهم به آن مجوز نداد اما با روی‌کار آمدن دولت تدبیر و امید مجوز این کتاب اسفندماه 92 صادر شد. 

نویسنده در این کتاب تنها به گزارش مواضع شخصیت مورد بحث اکتفا و از تحلیل این مواضع خودداری کرده است. کتاب «هاشمی در سال 88» در پنج بخش تنظیم شده است. بخش نخست به گزارش مواضع هاشمی در مرزبندی با دشمن و نفی اقدامات ساختارشکنانه می‌پردازد. بخش دوم به تبیین مواضع وی در برابر یک جریان از مجموعه جریان‌های اصول‌گرا اختصاص یافته است. در بخش سوم به هشدارهای هاشمی در سال 88 پرداخته شده است. بخش چهارم، راهکارهای وی برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب این سال را گزارش کرده است. فصل پنجم نیز به گزارش چند چالش مرتبط با وی (از جمله طرح دولت وحدت ملی، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری، کارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبای محمود احمدی‌نژاد، امتناع از اقامه نمازجمعه تهران، صحنه‌گردانی حوادث پس از انتخابات، عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رییس جمهور، خانواده‌ هاشمی و...) اختصاص یافته است. 

علت عقب ماندگی ایرانیان، در خلق و خوی خود ماست نه چیز دیگر

«جامعه‌شناسی خودمانی» نوشته حسن نراقی، پژوهشگر ایرانی کتاب پرفروش فروشگاه اینترنتی شهرکتاب ا‌ست که بیشتر به دلیل آثارش در زمینه جامعه‌شناسی غیرآکادمیک شناخته‌ شده‌ است. نراقی در این کتاب با مروری بر تاریخ سیاسی کشور ایران، علل عقب افتادگی ایران، همچنین نقش و جایگاه نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در تحولات معاصر ایران به زبان ساده تشریح می‌کند. وی بر این باور است که «علت اساسی عقب ماندگی ما، نه در همسایه‌ها، ابرقدرت‌ها، حکومت و دولت‌های معاصر، بلکه باید در خویشتن، شخصیت اخلاقی و خلق و خوی ایرانیان جستجو کرد.» 

نگارنده ورود استعمار را معلول عقب‌ماندگی فرض می‌کند، نه علت آن؛ همچنین معتقد است به علت عدم نقد خود و نخبگان، تا به حال در زمینه انتقاد از رفتارهای فردی و اجتماعی ایرانیان کتاب‌های اندکی منتشر شده است. او ناخالص بودن، اطاعت‌پذیری از ظالم جور و عدم انتقادپذیری را از ویژگی‌های تاریخی ایرانیان می‌داند. کارگروه جامعه‌شناسی مردم‌مدار در انجمن جامعه‌شناسی ایران، ۲۰ آذر ۱۳۹۰، جلسه‌ای برای نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی» با حضور حمیدرضا جلایی‌پور، بهزاد دوران، غلامرضا اربابی و رحمت‌الله صدیق سروستانی برگزار کرد. 

نقد جلایی‌پور آن است که «این کتاب ربطی به کاربرد مطالب رشته جامعه‌شناسی ندارد، ولی نویسنده سعی کرده از نام جامعه‌شناسی استفاده کند. به عبارت دیگر، همان نقد اخلاقی که نویسنده، ایرانیان را به آن متهم می‌کند، خودش هم گرفتار آن است.» 

اربابی معتقد است «نویسنده حل مسایل را در اراده تک‌تک افراد برای حل مشکل معرفی می‌کند. این رویکرد، رویکردی ماقبل جامعه‌شناسی و شبیه به مباحث دورکیم و تارد است ... به نظر من این رویکرد، محافظه‌کارانه است که به مذاق اصحاب قدرت هم خوش می‌آید، زیرا تمام مشکلات موجود را بر گردن خود مردم می‌اندازد.»

روایت دو برادری که جهان را کاویدند

«سفرنامه برادران امیدوار» نوشته عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار (برادران امیدوار)، برادران جهانگرد و پژوهشگر ایرانی است. این دو برادر نخستین ایرانیانی هستند که به شکل تخصصی و حرفه‌ای، در سال ۱۳۳۳ تصمیم گرفتند تا جهان را بکاوند. 

این سفر جنبه تحقیقاتی داشته و به زندگی انسان و نحوه پیدایش انسان در بخش‌های مختلف کره خاکی توجه ویژه‌ای داشته‌اند. این دو برادر به نقاط مختلف دنیا سفر کردند و از مشاهدات خود فیلم‌برداری کردند. فیلم‌های آن‌ها در زمان خود از شبکه‌های تلویزیونی جهانی نیز پخش می‌شد. سفرهای این دو برادر به قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکا، اروپا، استرالیا و همچنین قاره جنوبگان (قطب جنوب) انجام شده است. 

کتاب سفرنامه برادران امیدوار وقایع سفر این دو برادر را به نقاط مختلف جهان همراه با نتیچه پژوهش‌های انسان‌شناسی آن‌ها ارایه می‌کند. چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۴۳ با شمارگان 10 هزار نسخه منتشر شد.

همچنین در این فهرست پرفروش‌ترین‌ها، کتاب‌های «جنگ‌هایی که دنیا را تغییر دادند»، «آقای سفیر»،‌ «ما چگونه ما شدیم»، «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه»، «زندگینامه من»، «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای»، «جامعه‌شناسی ایران (جامعه کژ مدرن)» و «دموکراسی یا دموقراضه» قرار دارند که پیش‌تر «ایبنا» به معرفی این کتاب‌ها پرداخته است.