کازرون شهری با پیشینه و تاریخ بزرگ است. وقایع برجسته، دوره‌های موثر و مهم، شخصیت‌های فراوان و فراز و نشیب‌های تاریخی، این شهر را در میان سایر شهرها ممتاز و متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها می‌طلبد به کازرون نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و کسانی که به این خطه دلبستگی دارند دین خود را ادا کنند.

تقویم کازرون تلاشی قابل تقدیر در این راستا است. اندیشه تدوین تقویم کازرون، شاید چندان نو و پیشرو نباشد اما انجام آن اراده‌ای قوی و سترگ می‌خواست تا این آرزوی دیرینه را برآورده سازد. این آرزو را رضا صنعتی محقق کرد تا خلایی را برطرف کند و کازرون را بر برگ‌های زمان بنشاند.

تقویم کازرون تقویم کازرون است و نه کتاب و یا دایره‌المعارف کازرون؛ بنابراین باید انتظارمان از این تقویم در همین حد خلاصه شود و نه چیزی فراتر از آن.

تقویم علاوه بر ذکر رویدادهای مهم کشور و مناسبت‌های خورشیدی، قمری و میلادی، برخی رویدادهای کازرون، تاریخ درگذشت شخصیت‌ها و شهادت شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نمونه‌های شعر شاعران گذشته و معاصر کازرون در آن گنجانده شده است. آورده‌ها و نیاورده‌های تقویم کازرون سلیقه، انتخاب و صلاح‌دید نگارنده است و اگر این انتخاب به‌عهده دیگری بود شاهد تغییراتی در محتوا و شکل تقویم می‌بودیم.

مجال فشردۀ تقویم امکان درج مطالب متنوع و گسترده را نمی‌دهد و ناگزیر با مطالب فشرده مواجه می‌شویم.

تقویم کازرون برای نشان دادن فرهنگ و برجسته‌سازی داشته‌ها و انباشته‌های کازرون است اگرچه این مهم تا حدودی روی داده است اما انتظار این است به ویژه در معرفی شخصیت‌ها حساس‌تر و با اولویت‌تر باشد.

تقویم کازرون نخستین تجربه است. اگر در آن با حجم مطالب و اطلاعاتی که چندان از نظر ما موجه نمی‌آید رو به رو می‌شویم باید قدری صبور باشیم تا در بهار آینده این نهال نورسته به درختی تنومند و پرثمر تبدیل شود. ان‌شاالله.