• آیت‌الله مهدوی کنی: شاید گاهی نتوانیم جلوی برخی چیزها را بگیریم اما درست نیست که مسئولان اعلام آزادی کنند؛ چون بهانه به دست بهانه‌گیران خواهد داد و این روش پیامبر (ص) امام و رهبری و علما نبوده است. بنابراین باید حریم‌ها را حفظ کنیم که مبادا در این روزها روزنامه‌ای چیزی بنویسد که حریم‌ها را بشکند. (خبرگزاری‌ها، 13 اسفند 1392)

***

  • امام خمینی (ره): اسلام بیش از هر دینى و بیش از هر مسلکى به اقلیت‌هاى مذهبى آزادى داده است. آنان نیز باید از حقوق طبیعى خودشان که خداوند براى همه انسان‌ها قرار داده است، بهره‌مند شوند. ما به بهترین وجه از آنان نگهدارى مى‏کنیم. در جمهورى اسلامى کمونیست‌ها نیز در بیان عقاید خود آزادند. (صحیفه امام، ج‏4، صص 363-364، 16 آبان 1357)
  • امام خمینی (ره): اسلامى بودن، بیش از ایرانى بودن بین افراد ملت ایران روابط مستحکم برقرار کرده است. اقلیت‌هاى مذهبى نه تنها آزادند، بلکه دولت اسلامى موظف است از حقوق آنان دفاع کند. و دیگر این‌که هر ایرانى حق دارد که مانند همه افراد از حقوق اجتماعى برخوردار باشد. مسلمان یا مسیحى و یا یهودى و یا مذهب دیگر فرقى ندارد. (صحیفه امام، ج‏4، ص 508، 24 آبان 1357)
  • امام خمینی(ره): ما جز از فساد، جلوگیرى از هیچ چیز نمى‏کنیم. آزادند مردم‏. (صحیفه امام، ج 5، ص 547، 8 بهمن 1357)
  • مقام معظم رهبری: ...کسانى هستند که تا مفهوم آزادى مطرح مى‌شود، فوراً مرعوب مى‌شوند، احساس وحشت مى‌کنند و فریاد مى‌کشند که آقا! دین از دست رفت! نه؛ دین بزرگترین پیام‌آور آزادى است. چرا دین از دست برود؟! آزادىِ درست و آزادىِ معقول، مهمترین هدیه‌ى دین به یک ملت و به یک جامعه است. به برکت آزادى است که اندیشه‌ها رشد پیدا مى‌کند و استعدادها شکوفا مى‌شود. استبداد، ضدّ استعداد است. هر جا استبداد باشد، شکوفایى استعداد نیست. اسلام، شکوفایى انسان‌ها را مى‌خواهد. منابع عظیم انسانى بایستى مثل منابع طبیعى استخراج شوند، تا بتوانند دنیا را آباد کنند. بدون آزادى مگر ممکن است؟ با امر و نهى مگر ممکن است؟ بنابراین، این فکر هم غلط است که کسانى این‌گونه فکر کنند. (بیانات در مراسم فارغ‌التحصیلی گروهی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس: 12 شهریور 1377)

***

استقلال، آزادی؟ جمهوری اسلامی

------------------------------------------------------------------------------------

بازنشر در: الف + سلمان فارسی + پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی