اخیراً دبیر سیاسی هفته‌نامه‌ی پرتو سخن خبر از انتشار لیستی در ایام انتخابات خبرگان رهبری در سراسر کشور داده است. لیستی که مهم‌ترین ویژگی آن حذف برخی از شخصیت‌های موجود در لیست جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم و جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران است!

 

بی‌شک حمایت کردن یا نکردن از هر شخص یا گروهی حق طبیعی افراد و گروه‌های مختلف است و کسی را از این بابت نمی‌توان مورد سرزنش و ملامت قرار داد و یا از این حق محروم کرد اما آنچه در اینجا قابل طرح و بررسی است عنوانی است که از جانب دوستان ما برای این لیست انتخاب شده است. ...

 

اخیراً دبیر سیاسی هفته‌نامه‌ی پرتو سخن از انتشار لیستی در سراسر کشور برای انتخابات خبرگان رهبری خبر داده است. لیستی که مهم‌ترین ویژگی آن حذف برخی از شخصیت‌های موجود در لیست جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم و جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران است!

بی‌شک حمایت کردن یا نکردن از هر شخص یا گروهی حق طبیعی افراد و گروه‌های مختلف است و کسی را از این بابت نمی‌توان مورد سرزنش و ملامت قرار داد و یا از این حق محروم کرد اما آنچه در اینجا قابل طرح و بررسی است عنوانی است که از جانب دوستان ما برای این لیست انتخاب شده است. دبیر سیاسی هفته نامه‌ی پرتو سخن این لیست را با عنوان «نخبگان حوزه و دانشگاه» معرفی کرده است. سئوال این است که آیا اطلاق عنوان «نخبگان حوزه و دانشگاه» بر تهیه کنندگان این لیست از جانب خود آنها کار شایسته‌ای است؟! واقعاً چند شخصیت نخبه در میان تهیه کنندگان این لیست وجود دارد؟ چند درصد از نخبگان حوزه در تهیه‌ی این لیست سهم دارند؟ اصلاً چند نفر در تهیه‌ی این لیست نقش دارند؟ دو نفر؟! سه نفر؟! ده نفر؟! چند نفر؟! آیا اعضای جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم از نخبگان حوزه محسوب نمی‌شوند؟ پس چند نفر از اعضای این جامعه‌ در تهیه‌ی این لیست نقش خواهند داشت؟ علمای بزرگ حوزه و مراجع عظام تقلید به عنوان نخبه‌ترین شخصیت‌های حوزوی چه نظری درباره‌ی این لیست دارند؟ چند نفر از تهیه‌کنندگان این لیست از جایگاه علمی ممتازی همچون درجه‌ی اجتهاد با استادی سطوح عالی حوزوی برخوردار هستند؟ وجه نخبگی تهیه‌کنندگان این لیست چیست؟

دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن از جمله شاخص‌ترین شخصیت‌های لیست خود را حضرت آیت الله مشکینی معرفی کرده است به راستی آیا تهیه‌کنندگان این لیست، نظر ایشان را درباره‌ی ارائه‌ی چنین فهرستی جویا شده‌اند؟ آیا تمام شخصیت‌هایی که نام آنها در این لیست قرار می‌گیرد خود به این اقدام راضی هستند؟

دانشگاهیانی که در تهیه‌ی این لیست نقش داشته‌اند چه کسانی هستند؟ چند درصد از نخبگان دانشگاه در تهیه‌ی این لیست نقش دارند؟ شخصیت‌های دانشگاهی که احتمالاً در تهیه‌ی این لیست نقش دارند چگونه و بر اساس کدام تحصیلات، قدرت تشخیص برتری قدرت اجتهاد فلان شخصیت را بر شخصیت دیگری که نام او در این لیست نیامده پیدا کرده‌اند؟ و بالاخره آیا ارائه‌ی این لیست بدون نام تهیه‌کنندگان آن و در صورت استفاده از عنوان «نخبگان حوزه و دانشگاه» مورد اعتراض شخصیت‌های نخبه‌ی حوزوی و دانشگاهی که نقشی در تنظیم این لیست نداشته‌اند،  قرار نخواهد گرفت؟

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تاکنون هیچ مجموعه‌ای با عنوان «نخبگان حوزه و دانشگاه» جهت انجام فعالیت‌های سیاسی ثبت نشده است، تنها راه پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها و سئوالات دیگری که در این راستا مطرح می‌شود، اعلام اسامی تهیه کنندگان این لیست همراه با وجه نخبگی آنها و واگذاری قضاوت در این رابطه به مردم باشد. به راستی اگر تهیه کنندگان این لیست واقعاً از نخبگان حوزه و دانشگاه هستند چه نگرانی و دغدغه‌ای از افشای اسامی خود دارند؟ به هر حال وقتی از عنوان عامی چون «نخبگان حوزه و دانشگاه» استفاده می‌شود، ممکن است برخی از مردم عادی بسیاری از بزرگان حوزه و دانشگاه را در تهیه‌ی این لیست سهیم بدانند و اگر چنین نباشد نوعی عوام‌فریبی برای جلب آرای مردم صورت خواهد گرفت که قطعاً با شأن تهیه کنندگان این لیست سازگار نیست. به هر حال به نظر نمی‌رسد که پاسخ‌گویی به پرسش‌های مذکور توقع زیادی باشد.

 پیش از این نیز افرادی به مناسبت‌های مختلف از عنوان «جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم» در برخی از نشریات و سایت‌ها استفاده کرده و مطالب سست و بی‌اساسی را با یدک کشیدن این عنوان مطرح کرده‌اند که متأسفانه باعث بدبینی برخی از اقشار جامعه نسبت به این عنوان شده است لذا مجدداً بر این مسأله تأکید می‌کنیم که شایسته است دوستان ما از عنوان حقیقی خود در اعلامیه‌ها و حمایت‌های خویش استفاده کنند.

 

رضا صنعتی

 

25 آبان 1385

 

 

 

http://www.tik.ir/display/?ID=31810&page=1 انتشار مقاله در سایت انتخاب